طراحی بسته بندی به هنر و فناوری گفته می‌شود که برای محافظت و نگهداری کالا در‌حین عملیات انبارداری، حمل و نقل، توزیع، ذخیره، فروش و مصرف بکار برده می‌شود تا یک محصول به‌صورت سالم به دست خریدار برسد. بسته بندی کالا را از لرزش و فشار، ضربات، صدمات، شکستگی، فاسد شدن، ورود گرد و غبار، ورود اکسیژن و بخار آب و اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند. درواقع بسته بندی، یک محصول را از تمام تغییرات فیزیکی و شیمیایی که باعث تغییر محصول و از بین‌رفتن خواص آن می‌شود، حفظ می‌کند.
 
در کنار حفاظت و نگهداری، یک طراحی بسته بندی مناسب اطلاعات مفیدی از کالا را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل نام کالا، خواص آن، مشخصات فنی یک کالا، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، تاریخ تولید و انقضاء، استانداردهای بین‌المللی مشخص و در نهایت بارکد می‌باشد.
 
بسته بندی عاملی برای شناساندن محصولات به افراد جامعه است. می‌توان طراحی بسته بندی را یک هنر نامید زیرا تمام وظایفی که یک فروشنده و کارخانه برای شناساندن، اطلاع رسانی، تبلیغات صحیح و ارتباط با مشتری بر‌عهده دارند، بسته بندی به ‌عهده می‌گیرد و مانند فروشنده صامتی است که با نمایاندن خود امکان انتخاب مناسب کالا را برای مشتری فراهم می‌سازد.
 
کیفیت یک محصول در کنار تأثیر بصری که دارد عامل فروش بیشتر آن است. زیبایی، ابتکار در طراحی بسته بندی و وجود عنصری خاص، این تأثیر بصری مناسب را القاء می‌کند و در میان انبوهی از کالاها، خریدار را ترغیب به خریدن محصول مورد نظر می‌کند. بکارگیری رنگ‌های سرد و گرم مناسب با کارکرد محصولات در طراحی بسته بندی، استفاده از ترکیب‌بندی خلاقانه، عکس‌ها و طرح‌های زیبای و ایجاد فضاهای مثبت و منفی صحیح یک بسته را زیبا و متمایز می‌سازد و به آن هویت و شخصیت می‌دهد. در طراحی بسته بندی باید به جنبه‌های فرهنگی و بومی یک جامعه نیز توجه داشت.